Wednesday, February 13, 2013

Khasiat Buah Beri


Glutaberries Vit B17 kini di pasaran dengan 1 sachet mengandungi 20gm. Bahan mentah yang diimport dari Itali dan Brazil dalam bentuk ekstrak 9 Jenis Beri:

1.Bilberry


Bilberry yang bernama latin Vaccinium sp., banyak tumbuh liar pada tanah lembab dan sedikit asam di daerah subtropis yang terletak di 23,5° - 66,6° LU utamanya seperti di Inggris, Irlandia, Skotlandia, Wales, Skandinavia, Polandia, Austria, Swiss, dan Russia. Bilberry berwarna biru tua kehitaman dengan daging buah merah atau ungu berasa manis. Umumnya diameter Bilberry 5 – 8 mm. Sebagai tumbuhan liar, maka setiap orang dapat memetik Bilberry untuk dimakan secara langsung ataupun dibuat selai, kuih, atau jus. Selain itu, Bilberry yang kaya dengan kandungan pigmen anthocyanin diteliti untuk tujuan pengubatan seperti pengubatan mata, jantung bahkan kanser.


2.Blackberry



Blackberry yang memiliki nama latin Rubus sp., tumbuh di utara tidak hanya di tanah subur bahkan di tanah yang kurang subur, terutamanya di wilayah subtropis seperti Amerika Utara dan Eropah. Sesungguhnya Blackberry merupakan kumpulan buah (etaerio) yang menempel satu sama lain seperti berkumpul berwarna hitam atau ungu tua, manis rasanya dengan panjang sekitar 130 mm. Penanaman Blackberry yang terkenal adalah di Oregon, Amerika Serikat untuk pelbagai keperluan seperti buah pencuci mulut, selai, anggur dan bahan pembuat kuih. Blackberry kaya akan antioxidant seperti polyphenol mahupun omega 3 yang baik untuk radikal bebas dalam tubuh untuk pencegahan kanser, jantung koronari mahupun stroke.


3.Blueberry



Blueberry yang termasuk keluarga Vaccinium memiliki nama sub keluarga lebih spesifik iaitu Cyannococcus, berasal dari Amerika Utara dan tumbuh di area sub tropis. Untuk membezakan dengan Billberry atau Huckleberry ia juga berasa manis, buah Blueberry masak berisi putih atau kehijauan sedangkan Billberry atau Huckleberry isi buahnya berwarna ungu semua. Hal lain yang memzedakan adalah Blueberry berbuah dalam kelompok (cluster) sedangkan Bilberry hanya satu atau dua pada satu tangkainya. Ukuran Blueberry antara 5 – 16 mm dengan adanya bentuk seperti mahkota di ujung buahnya. Meskipun berasal dari Amerika Utara, Blackberry sudah dibudayakan di Australia, New Zealand dan negara-negara Amerika Selatan. Negara bagian Maine, Amerika Serikat merupakan produsen Blueberry terbesar di dunia. Blueberry digunakan sebagai buah pencuci mulut, jus, selai, berbagai kuih dan jelly. Berdasarkan penelitian terakhir pada Bluebery, kandungan antioxidant polyphenol dan anthocyanin yang kaya mampu mencegah perkembangan kanser, jantung koronari dan stroke.


4.Cranberry



Cranberry termasuk tumbuhan semak yang juga termasuk keluarga Vaccinium yang menggunakan nama latin Oxycoccos sebagai nama sub keluarganya. Nama Cranberry diambil dari nama burung Crane yang bentuk leher dan kepalanya seperti kelopak bunga Cranberry. Tanaman ini tumbuh di tanah lembab sedikit asam yang banyak tersebar di sebelah utara. Diameter buah Cranberry berkisar 6 – 18 mm, apabila masak berwarna merah dan berasa masam-masam. Amerika Syarikat merupakan pengeluar Cranberry terbesar di dunia seperti dari negara Wisconsin. Penanaman Cranberry juga dilakukan di Chile, negara-negara Balkan dan Eropah Timur. Cranberry banyak digunakan sebagai sos makanan, jus dan manisan meskipun ada juga yang diguna sebagai pencuci mulut. Selain mengandungi antioxidant polyphenol, Cranberry juga mengandungi alkaloids misalnya anthocyanidin, cyanidin, peonidin dan quercetin yang berguna mencegah kanser. Jus Cranberry juga dipercaya dapat mencegah formasi batu ginjal.

Info:www.ceriwis.com/lounge/955960-jenis-jenis-buah-beri


5. Maqui berry





Kebaikan Maqui Berry

Jika hendak dibandingkan dengan khasiat buah-buahan yang tinggi antioksidan seperti Acai Berry, Wolfberry, manggis, delima, noni dan beberapa buah lain, Maqui Berry telah diiktiraf sebagai buah memiliki kandungan nutrisi paling terbaik di dunia.Menurut Hisham, khasiat nutrisi yang tinggi dipercayai amat bersesuaian dalam membantu penjagaan kesihatan badan terutamanya bagi pembentukan sel-sel dan kesihatan organ."Justeru, buah terbaik ini kami gabungkan dengan buah-buahan lain yang turut mempunyai khasiat yang tinggi sebagai jus bertujuan memenuhi keperluan nutrisi badan manusia daripada sebarang penyakit kronik dan berjangkit."Selain rasanya yang sedap dan sesuai untuk semua peringkat umur, suplemen ini amat bagus dijadikan keperluan harian," jelasnya.Katanya lagi, buah-buahan lain yang digabungkan memiliki jumlah ORAC antioksidan dalam lingkungan 6,000 sehingga 30,000 sahaja."Maqui Berry pula mengandungi sejumlah 94,500 ORAC antioksidan iaitu tiga kali ganda dari buah Acai Berry yang sebelum ini diiktiraf sebagai buah terbaik dunia kerana memiliki 30,000 kandungan antioksidan.


6. Gojiberry





7. Elderberry




8. Strawberry


9. Delima


0 comments:

 
Free Website templatesFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesSEO Web Design AgencyMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates